Kindcentrum Westerbreedte Nieuwsbrief            Editie 38 - Februari 2017

---

Ontwikkelingen in het kindcentrum

Zoals u in de vorige nieuwsbrief heeft kunnen lezen is Marion Leenders per 1 februari gestart als plaatsvervangend directeur.

Omdat ik al een aantal jaren op deze school werk ben ik voor de meesten van u wel bekend.  Ik werkte al met heel veel plezier op Westerbreedte. Ik ben dan ook trots op het feit dat ik nu, samen met het team, verder kan gaan werken aan de ingeslagen weg om een kindcentrum te worden.

Ik hoop in een open sfeer met u als ouders te kunnen communiceren waarin ons gezamenlijke doel, de kinderen, steeds centraal blijft staan.

Wilt u nader kennismaken, dan bent u van harte welkom op 13 maart in de buurtkamer om 8.30 uur. 

De aflopen week heeft de griepgolf ook invloed op de leerkrachten van Westerbreedte gehad. Helaas zijn er niet altijd voldoende invalleerkrachten beschikbaar en hebben we ondanks de flexibiliteit van onze medewerkers niet kunnen voorkomen dat we klassen hebben moeten verdelen.

We wensen iedereen fijne voorjaarsvakantie toe en voor de feestvierders onder ons,  een gezellige carnaval.

---

Grote Rekendag

Beste ouders en verzorgers,

Woensdag 22 maart doen we met de hele school weer mee aan de “Grote Rekendag”.
In de groepen 1 tot en met 8 zijn alle kinderen de hele ochtend bezig met het thema :
Meten, bewegen en construeren.
Deze dag geen rekenen uit de rekenboeken en schriften.
We gaan meten, vergelijken, getallen verkennen, plattegronden bekijken, maquettes maken en het meten beleven.
Om deze dag tot een geslaagde dag te kunnen maken, hebben we de hulp nodig van heel veel ouders.

In de hal van de school komen inschrijflijsten te hangen voor elke klas.

Wilt u helpen? Schrijft u zich dan in!

U hoort dan later van de leerkracht nog hoe laat u aanwezig moet zijn op deze dag, en wat u gaat doen op deze ochtend.

 

Wij hopen op veel helpende handen!

 

Vriendelijke groeten,

Team Kindcentrum Westerbreedte.

---

Nieuws uit de units

Opbrengst flessenactie naar Dierentehuis Den Bosch.

Dit jaar is door de leerlingenraad besloten om een goede doelen actie op te zetten tijdens kerst. Om er voor te zorgen dat het voor iedereen mogelijk was om hieraan mee te doen, hebben ze gekozen voor een ‘lege flessen inzamelactie’. Alle kinderen op KC Westerbreedte hebben hun best gedaan om zoveel mogelijk lege flessen in te zamelen. En dat is gelukt! Bijna €80 is er opgehaald! De helft van het geld mocht naar het goede doel. Het andere goede doel zijn onze kinderen zelf. We zijn namelijk druk aan het sparen voor het huren van een groot springkussen.

In de groepen 5 t/m 8 is gestemd waar de opbrengst naar toe zou gaan. De dierenbescherming won deze stemming. Uiteindelijk is er gekozen om het Dierentehuis Den Bosch (asiel) te kiezen, zodat we hier zelf langs konden gaan. Dat is natuurlijk wel zo leuk!

Op 15 februari zijn twee leerlingen van de leerlingenraad, Ruben en Tuana, met juf Judith op pad geweest om spulletjes te kopen voor het asiel. Bij de boerenbond hebben we eten en speeltjes gehaald voor de dieren. Toen we vertelden van onze actie besloot de Boerenbond ons wat extra brokjes en andere lekkernijen mee te geven voor de dieren. Top! Heel toevallig liepen we in de Boerenbond ook nog even de hoofdsponsor van het asiel tegen het lijf. Hij was ontzettend trots op onze mooie actie!

Eenmaal in het asiel aangekomen werden we met open armen ontvangen en was de dank groot. Trots zijn Ruben en Tuana nog even op de foto gegaan. Deze zal verschijnen op de website en in het nieuwsboekje van het asiel. Uiteraard wordt de actie van onze school daarbij genoemd.

Iedereen super bedankt voor het inzamelen van de lege flessen. We hebben er een hoop dieren blij mee gemaakt!

 

Unit 1

Na de carnavalsvakantie komt juf Lieke op woensdag, donderdag en vrijdag weer terug van haar zwangerschapsverlof.
Omdat juf Dymphie in unit 2 gaat werken blijft juf Amy op maandag en dinsdag in groep 3A. Dit betekent voor groep 1-2b dat juf Lieke Lambregts op maandag en dinsdag werkt en juf Amy op woensdag, donderdag en vrijdag. 
Op deze manier kunnen we de continuïteit in groep 3 waarborgen.

Unit 2

Met de wisseling van unitleiders in unit 1 en 2 gaat juf Dymphie de unitleerkracht taak overnemen van juf Mirjam. Juf Dymphie gaat op maandag en dinsdag werken in unit 2.
Op woensdag is juf Judith Kleinsman ook als unitleerkracht binnen unit 2 en 3 aan het werk. 

Unit 3

Extra gymles groep 7: 

Vanaf het begin van het jaar zijn we met de groepen 7 gestart met een extra gymles in de week. Dit is mogelijk omdat we de 3 groepen 7 samengevoegd hebben tot 2 gymgroepen.  Iedere extra gymgroep duurt 8 weken, waarin we verschillende thema's aan bod laten komen. We maken kleine groepjes waarin de kinderen extra aandacht krijgen en met eigen handelingsplannen laten werken. Ieder kind heeft zijn/haar eigen doel om te bereiken. In de eerste les wordt een 0 meting gemaakt waarin gekeken wordt op welk niveau het kind zit. ​Na 8 weken wordt gekeken of het doel bereikt is. De ouders worden ingelicht na de  0 meting en na het eindresultaat. 

Na de carnavalsvakantie zullen we in unit 3 gaan starten met spellingslessen op niveau. In de groepen 7 en 8 gaan kinderen zich klaarmaken voor het voortgezet onderwijs. We willen elk kind op het niveau dat bij hem of haar past uitdagen. Dit houdt in dat het proces van lesgeven wordt afgestemd op de onderwijsbehoeften en ontwikkelingskansen van elke leerling. Kinderen zullen een half uur spellingsles volgen bij kinderen die rond hetzelfde niveau als zij bezitten, waar de leerkracht op inspeelt. De reden waarom we hiervoor hebben gekozen is tweeledig.

Enerzijds om de zwakkere spellers de tijd en ruimte te geven om zonder groepsdruk en naar behoefte de leerstof goed aan te leren en laten beheersen. Waarbij de sterkere spellers meer uitdaging zullen krijgen om geprikkeld te blijven. We hopen hiermee het optimale leerpotentieel uit de leerling te halen. 

Anderzijds blijkt uit onderzoek dat kinderen beter in hun vel zitten wanneer zij binnen hun kunnen worden uitgedaagd. We willen dat elk kind zich op zijn plek voelt. Een kind dat zich immers goed voelt, staat open tot leren.

 

---

Even voorstellen

Graag wil ik van deze gelegenheid gebruik maken om mijzelf aan u voor te stellen.
Mijn naam is Sanne Merks en werk als Locatiemanager bij Kanteel Kinderopvang.
In januari 2016 ben ik komen te werken binnen Brede Bossche School De Kruiskamp op locatie De Kruisboelijn.
Vanaf 1 maart 2017 zal ik tevens werkzaam zijn als Unitleider van Unit 1 (afdeling Kinderopvang) bij Kindercentrum Westerbreedte.
Naast mijn werk ben ik moeder van Tara (6 jaar) en van Vince (bijna 4 jaar). Samen wonen wij in het pittoreske stadje Zaltbommel.Inspireren, Verbinden en Ondernemen zijn belangrijke kernwaarden binnen mijn werk. Inspireren, verbinden en ondernemen doe je niet alleen. Daar hebben wij elkaar voor nodig!

Ik nodig u graag op 13 maart 8.30 uur in de buurtkamer uit om met mij hierover in gesprek te gaan.

Mijn werkdagen zijn maandag, dinsdag en donderdag. Mochten wij elkaar niet op de locatie treffen dan kunt u ook met mij contact opnemen via: smerks@kanteel.nl of telefonisch via 06-36542987
Ik hoop spoedig met u kennis te maken.

Met vriendelijke groet,

Sanne Merks

---

Gezocht: vrijwilligers voor de schoolBiEB

Vindt u plezier in lezen en een goede taalontwikkeling ook belangrijk? En wilt u zich wekelijks een aantal uurtjes vrijwillig inzetten op de school van uw kind? Meld u dan aan als vrijwilliger voor onze schoolBiEB!

Wat zijn de taken van de vrijwilligers? U kunt denken aan het helpen van kinderen bij het zoeken en uitlenen van boeken. Maar ook het nakijken en opruimen van ingeleverde boeken zal tot de werkzaamheden gaan behoren. Werktijden zijn natuurlijk in overleg, u krijgt een duidelijke instructie en, als u zich aanmeldt als vrijwilliger, krijgt u ook een gratis abonnement op de StadsBiEB.

Heeft u interesse? Of heeft u nog vragen? Neem dan contact op met:

Jet Wijnen, leesconsulent. j.wijnen@bibliotheekdenbosch.nl

06-14800710

---

Eten en drinken

 

Op ons kindcentrum promoten we een gezonde levensstijl. Dit betekent dat kinderen voor hun tussendoortje een boterham of ontbijtkoek en eventueel een drankje zonder prik maar nog beter fruit kunnen meenemen.

Voor de lunch mogen kinderen broodproducten met beleg meenemen. Het liefst in een broodtrommel en drinken in een drinkbeker zodat we de afvalberg zo klein mogelijk
kunnen houden.

Zoals jullie in de schoolkalender hebben gelezen willen we in dit schooljaar in een project het drinken van water gaan stimuleren. Dit project is inmiddels gestart.

Samen zijn we het afval aan het verminderen. De bedoeling is dat er geen pakjes meer meegegeven worden, maar bekers met drinken. Dit scheelt heel veel afval. Ons doel is om een groot springkussen te huren met de Koningsspelen.

 

---

Jongensmiddag WEST:

Op woensdag 15 maart is het jongensmiddag WEST. Alle jongens uit de wijk WEST uit de
groep 5 t/m 8 mogen komen. We gaan voetballen, basketballen, boogschieten, spelen op
het springkussen en darten. De jongensmiddag WEST is in samenwerking met DIVERS en GGD.
De kinderen zijn 1 uur aan het sporten bij Meester Jordy (op het schoolplein en in de gymzaal van KC Westerbreedte) en 1 uur aan het knutselen, koken bij DIVERS en GDD.

Belangrijke gegevens:

Wanneer: Woensdag 15 maart 2017
Wie: Alle kinderen uit de wijk WEST uit de groepen 5 t/m 8.
Waar: Huiskamer van de BBS, het schoolplein en gymzaal van KC Westerbreedte.
Tijd: 15:00 uur tot 17:00 uur.
Kosten: 1 euro per kind.

 

LEFF:

Wat is LEFF?

LEFF (Lifestyle, Energy, Fun & Friends) is een programma voor kinderen van 7 tot 13 jaar boven gezond gewicht, die in heel Nederland wordt uitgevoerd. Het is een gezinsprogramma; ook één ouder neemt deel aan alle bijeenkomsten. LEFF bestaat uit 20 groepsbijeenkomsten van 2 uur, verdeeld over een periode van 10 weken. Het programma vindt altijd plaats op geschikte tijden voor de gezinnen, buiten schooltijd en op een locatie in de buurt. De ouders worden begeleidt door een LEFF coach die het eerste uur met ouders en kinderen verschillende onderdelen bespreekt op het gebied van voeding. Na 1 uur gaan de kinderen mee met de beweegcoach en blijven de ouders bij de LEFF coach. De kinderen gaan 1 uur sporten in de gymzaal.

 Voor wie is LEFF?

LEFF is bedoeld voor kinderen van 7-13 jaar vanaf een BMI vergelijkbaar met 25 kg/m² bij volwassenen. Het programma is gratis.

LEFF-team

Het LEFF team in WEST bestaat uit 3 mensen. 1 LEFF coach en 2 beweeg coachen.

LEFF coach:             Annelies Moens

Beweegcoach:        Manon Theeuwen en Jordy de Wit

 
LEFF-voordelen

·         Je kind wordt fitter

·         Je kind wordt blijer

·         Je kind wordt gezonder

·         Je kind is trots op zichzelf

·         Je kind krijgt meer energie

·         Je kind maakt nieuwe vrienden

·         Je kind krijgt meer zelfvertrouwen

·         Je kind gaat lekkerder in zijn of haar vel zitten

·         Je kind wordt actiever (meer buiten spelen)

---

Wist je dat?

• 30 maart de nieuwsbrief weer komt

• onze school in de prijzen is gevallen met de Oetelknutselkrabbelwedstrijd.

• deze maand het eindadvies voor alle leerlingen uit groep 8 gegeven zijn

• we weer een prachtig carnavalsfeest met allemaal ouders organiseren

• u zich na de carnavalsvakantie kunt inschrijven voor de rapportgesprekken

• de rapportgesprekken plaatsvinden in de week van 27 maart

• er op 20 maart presentaties verzorgd worden door PA W., gr 1-2A, 3a, 6b en 7a

• woensdag 22 maart de grote rekendag plaatsvindt

• de kinderen vrij zijn op vrijdag 31 maart

• er op maandag 13 maart koffie bij de directeur gepland staat

• op dinsdag 14 maart een ouderkamer gepland staat

---

Agenda

• 27 februari  t/m 3 maart Voorjaarsvakantie

• 6 maart Inschrijven rapportgesprekken

• 7 maart Voor en vroegschoolse educatie (VVE) peuters

• 7 maart Start luizencontrole

• 8 maart Voor en vroegschoolse educatie (VVE) peuters

• 13 maart Op de koffie bij de directeur

• 14 maart Ouderkamer

• 15 maart Medezeggenschapsraad (MR)

• 20 maart Presentaties PA Windroos, gr 1-2A, 3A, 6B en 7A

---

Jinc. stage

Door: Rick Groeneweg
Op maandag 7 februari had groep 8A een Jinc-stage en de dag erna de andere groep 8. Met Jinc-Stage mag je kiezen uit 3 bedrijven .Elk bedrijf bestaat uit andere soorten banen. We konden kiezen uit de bibliotheek.

Het Provinciehuis en een garage.

Ik ben persoonlijk naar het provinciehuis geweest. Daar zagen we meer banen die meer met economie te maken hadden. Daar kregen we informatie over waarom het zo belangrijk. De vergaderzaal daar is goed beschermd. Al het glas dat je zag was kogelvrij, en er was een hele grote bronzen deur. Alles wat wordt gebouwd en beslist hier in de provincie wordt daar beslist. Onze groep kreeg een grote rondleiding in het gebouw. Toen gingen we naar de bovenste verdieping en konden we heel Den Bosch zien. Ook gingen we in de bunker van het provinciehuis en daarna gingen we weer terug.

Geschreven door : Sara Mudian groep 8a
Op maandag 7 Februari ging groep 8a voor de 2e keer op Jinc stage. We konden voor 3 stages kiezen: 1. De bibliotheek 2. Het provinciehuis 3. De garage . Onze groep ging naar het provinciehuis. Het was superleuk. Toen we daar naar binnen gingen, was alles super groot en modern. We gingen eerst naar de debatzaal daar kregen we wat te eten en wat te drinken, wat eigenlijk niet mocht maar voor ons was er een uitzondering gemaakt. We hadden ook nog een foto gemaakt bij de grote en unieke deur met kogelvrij glas. Daarna kregen we een rondleiding door het gebouw. We kregen vooral veel informatie. Na de rondleiding gingen we naar de 23e verdieping. Het was super hoog, we kregen ook nog even een (mini)rondleiding. Daarna gingen we naar de bunker. Helemaal onderin in het gebouw. Daar gingen ze vroeger naar toe als er een noodgeval was. Maar nu rennen ze gewoon naar buiten/evacueren. We gingen nog even naar de brandweer wagen. Daar hebben we ook nog even een foto gemaakt. En die 2 foto’s (de unieke deur en de brandweerwagen) krijgen we allemaal binnen in onze e-mail. En toen we waren de 2 uur alweer voorbij, jammer. En we werden opgehaald en naar school gebracht.

Geschreven door Riham
Deze groep is naar de stads bibliotheek gegaan .
En het was meer dan leuk. In de bieb kun je meer doen dan alleen boeken lezen en lenen. Je kun er ook tijdschriften en strips lezen en lenen. En de bieb is ook veel moderner en luxer geworden. Zo heb je daar ook liften en een café.
Maar wij mochten ook naar plekken waar je normaal niet mag komen. Zoals: De zolder, de kelder, het magazijn, het kantoor en nog veel meer. Ook kregen we opdrachten.
Zoals: Boeken afschrijven, tijdschriften sorteren, de afgeschreven boeken naar de zolder brengen enz.
En in de zolder was het echt heel cool.
Want daar zijn gewoon boeken van een eeuw geleden en die waren ook heel zwaar en stoffig. Ook gingen we naar de jeugd afdeling. En daar hadden we dus tijdschriften gesorteerd. De tijdschriften van 2015 moesten weg en die van 2016/2017 moesten blijven. Ook hebben we boeken van onze meester, meester Dennis gezocht en even op de vensterbank gezet.
Dus neem zeker eens een keer een bezoekje aan de stads-bieb!!

 

Dinsdag hadden we jINC stage. Bij de bieb waren alleen maar meisjes. Er waren ook meisjes bij die eigenlijk niet naar de bieb wouden maar toch gingen. Eigenlijk waren ze daar niet zo blij mee maar uiteindelijk vonden de meeste meisjes het toch leuk.
We gingen met de fiets naar de stad. Het was best koud. Toen we daar aankwamen kwam er een vrouw naar ons toe die ons de rondleiding zou geven. Het was een aardige vrouw. Eerst mochten we achter bij de banden kijken waar de boeken kwamen die werden ingeleverd. Het was best cool, want de boeken werden automatisch gesorteerd bij jeugd, informatief, romans, nieuw, gereserveerd en nog veel meer. Daarna gingen we naar een kantoor even jassen ophangen, eten en drinken en vragen stellen. Ook gingen we nog naar de kelder, mochten we nog boeken afschrijven met een afgeschreven stempel en gingen we naar de kinderafdeling. Toen we uiteindelijk terugreden naar school zagen we een auto met een doorgedraaide bestuurder om de rotonde scheuren, gelukkig is er niemand gewond geraakt en was het verder een leuke dag,

Kim.